Zpět na stánky klubu

B-24 Liberator

je mojí druhou vlastní konstrukcí a je to i můj první čtyřmotorák. Po dlouhé stavbě a nejrůznějších útrapách byl doveden do vítězného konce. Technická data:

Rozpětí 2000 mm
Hmotnost celková 2000g
Pohon 4xS400+převodovka MPJet 1/2,33
Vrtule APC 9/6 - změna, bude APC 8/6
Zdroje: 2x2článek LiPol Kokam 2000 HD (15C) - změna, bude 2x3sYT2200HD (15C)

8.3.2004 - počátek hrubé stavby
29.3.2004 - hrubá stavba
28.4.2004 - motorové kryty
28.6.2004 - hrubá stavba v kupě
16.9.2004 - gondoly, trup
26.11.2004 - kostra hotova
22.3.2005 - potahujeme
24.4.2005 - stále potahujeme
13.7.2005 - instalace RC
18.7.2005 - motorová zkouška
19.8.2005 - dokončování povrchovky
23.8.2005 - zálet č.1 - katastrofa
28.8.2005 - zálet č.2 - letí !

5.9.2005 - další let
17.10.2005 - test nové motorizace

8.3.2004 - Stavba se vleče, hotova je polovina křídla, druhá se rodí (viz. foto). Dále jsou hotové ocasní plochy včetně mechaniky a bočnice trupu. Pohon je plánován 4xS400 s převodovkou MPJet 1:2.33.

     

29.3.2004 - Křídla jsou nahrubo hotova, juchu ! Bočnice jsou v kupě, teď se to musí sesadit...

   

28.4.2004 - Tak musím počkat až bude čas a Smouktovi se podaří v dílně zabudovat do křídel trubky na spojky. Už je sezóna a tak je asi lepší řádit na letišti. Volné chvíle jsem věnoval motorovým krytům, zkusil jsem je kašírovat z lepicí pásky na kopyto, výsledek je lehký, ale zas nějaká extra špica to není. No, uvidíme...

Před tmelením

Nahrubo zatmeleno

Pohled zespodu

Detail

28.6.2004 - Sláva, Smoukt zabojoval a zabudoval do křídel a trupu trubky na spojky. Zkusili jsme dát tu potvoru dokupy a vypadá to impozantně. No ale práce je ještě mnógo....

Smoukt a Liberátor

Kormidla u směrovek zatím nenasazena

Smouktovi kluci pro porovnání velikosti

No a krasavec ještě jednou

16.9.2004

Tak po narození druhého potomka už na stavbu moc času nezbývá, ale pomalounku se to přece sune vpřed. Hotova je jedna gondola, na ostatních se maká, uložení ocasu je taky připraveno, kabina vybroušena, přechody křídla taky (děsná drbačka). Chtělo by to měsíc volna...

Stavba gondoly Pohled z druhé strany Nosná část před potažením Totéž z druhé strany
Potahování hodní části Jedna gondola už je hotová Pokračujeme v potahu Totéž zespodu
Hotová gondola zespodu Furt je hotová jen jedna... Přechod křídlo / trup Totéž z druhé strany
Uložení ocasu na třech šroubech Ještě jednou přechod Trup už skoro je Je to krasavec
Odejmutá kabina Odnímatelný kryt nad přechodem A už je odejmut... Kabina a překryt
     
Trup zepředu s přístupovými otvory      

26.11.2004

Tak hrubá stavba je hotová. Juchů ! Jeste dodelat detaily a potah a RC a už to skoro letí :-). Takže jsem neodolal, sestavil ho a vyfotil, i když je pravda že na těch parketách to není ono...

     

22.3.2005

Tak pomalu začínám potahovat. Jde to ztuha, celková doba stavby je asi milionkrát delší než jsem doufal. Marking jsem nakonec zvolil podle stroje Little Gramper, je to taková divoká veselá žlutá s červenými fleky (byl to formovací stroj). Předek sice Little Gramperovi neodpovídá, ale co už :-)

Začínám s kabinou Až bylo vše hotovo tak jsem zjistil že to druhé boční okénko má být menší Celkový výsledek (na letadle to vypadá docela dobře)  
Potažený a slepený ocas. Zkušební nástřik gondoly. Nic moc, já vím.    

24.4.2005

Potahování pokračuje. U Smoukta se nám za 5 hodin podařilo potáhnout křídla (bez gondol), dopadlo to docela slušně. Teď už jsou i gondoly (zatím bez puntíků), ty už bohužel tak dobře nedopadly, je třeba se na éro dívat z větší vzdálenosti :-). Teď ještě dodělat přechody v trupu, potáhnout trup, dokončit elektriku a je to.

   
       

13.7.2005

Tak stavba se opět trochu pohnula kupředu. Již jsou potažena křidélka, vlepena na panty a nainstalována serva křidélek. Byla to trochu hrůza - zjistil jsem že držáky serv jsou sice skvělé, ale že o ně drhne páka serva. Protože už bylo všechno připraveno, tak jsem je neměnil ale smutně odfrézoval přebytečný plast.

Trup je již skoro připraven na potažení, přechody jsou nalepené, již jen finální broušení a potah. Jedna polovina křídel už má i instalované motory/převodovky, nějak to tím celé ztěžklo :-(. Ale stejně už se těším na zálet. Fotky tentokrát za moc nestojí, je to udělané s bleskem takže nic moc.

 

18.7.2005

V sobotu jsem dodělal instalaci pohonu na druhou polovinu křídla a dopájel regly (je to konektorů a konektorů) a mohl slavnostně provést motorovou zkoušku. Vše dopadlo dobře, motory jedou všechny tak jak mají, je to docela hukot. Doufám že budou stačit dvoučlánky, ale regly snesou i tříčlánek, takže když to bude málo, ještě můžu přezbrojit.

Dodělal jsem taky mechaniku na ocase, nainstaloval obě serva a vyzkoušel, funguje to vše ok tak jak má, pohled na dvojitou směrovku v akci je úžasný :-). Teď už jen pár nedodělků, potáhnout trup a jdeme do vzduchu!

motorová zkouška spousta kabelů bude to krasavec náhon směrovek
     

19.8.2005

Tak zálet se opravdu přibližuje ! Po rodinně-zdravotních problémech (chudáček Ríša měl salmonelózu) jsme již všichni v kupě a dodělávky mohou pokračovat. Křídla jsou hotova, gondoly přišroubovány, vše funguje ok. Trup je nahrubo potažen (díky za pomoc Smoukte !) a již nám úspěšně flekatí. Ještě výsostné znaky, dodělat spodní okna a počkat na záletové počasí. Držte palce !

   

23.8.2005 - katastrofa

Tak zálet se přiblížil a dopadlo to nedobře, kvůli mojí vlastní blbosti, ej, špatně se mi to píše. Dolepil jsem na trup výsostné znaky a taky na jednu polovinu křídla, spolu s kolečky na motorových gondolách. Protože počasí nám přálo, v neděli ráno jsme vyrazili s přítelem Smouktem na naše nové letiště u Cetkovic. Zkouška rádia - nejede výškovka ! No a já kretén místo abych všechno zbalil a jel to domů pořádně přezkoušet, tak jsem vyměnil prodlužky na servech výškovka/směrovky. Další zkouška, všechno fachá, dosah ok. Takže hod, let, v levé zatáčce rana až do země. Po smutném pochodu jsme zjistili že obě směrovky jsou naplno vlevo. Škody nejsou kupodivu příliš velké, čekla jsem že to bude hromada třísek. Místo toho nevydržela odtokovka u pravého (zajímavé) křídla + popraskal tuhý potah v místech koncentrace napětí. No opravit to půjde, poučení mám, všechno tisíckrát vyzkoušet a místo prodlužek pájet.

   

28.8.2005 - letí

Tak tento den se zapíše zlatým písmem do mého modelářského života, neb předchozí katastrofa byla briskně opravena, důvodem byl opravdu vadný kabel (zítra jdu k Reichardům ať na to nespadnou ostatní) a po nervozních kontrolách Smoukt v neděli 28.8.2005 háže a ono to letí ! Dokonce super letí, majestátně, fakt nádhera. Počasí bylo záletové, bezvětří, příjemná teplota, ideál. Po zhruba minutě letu se Liberátorovi chce zase nějak doleva, ale trimování směrovky i křidélek ho srovnává. Ale už nějak moc nestoupá, tak rychle na přistání. Jako do peřiny (jen ještě není upravené naše nové letiště). Poletová kontrola odhaluje že model letěl (alespoň nějakou dobu) jen na tři motory ! Pravý vnitřní pohon je skoro studený, nevydržel lepený spoj hřídel/pastorek. Což bude opraveno raz dva. Rád bych poděkoval všem kdo pomohli radou i rukou.

Letové foto zatím není, neb jsem si netroufl řídit a fotit, ale příště snad někoho seženu.

   
Kostra opravena Tohle už je PO záletu    

5.9.2005 - další let

Krásné počasí o weekendu vyprovokovalo další let. Tentokrát jsou i letové fotky, bohužel kvalita nic moc, už bylo hodně pozdě večer. Příště to doufám bude lepší. Let byl klidný, motory pracovaly všechny, jen toho výkonu by mohlo být víc, zkusím s tím ještě trochu zalaborovat.

předstartovní příprava už jsme ready zde jsou pěkně vidět negativy na křídlech božksý Smoukt vrhá
Detail vrhače (dává do toho opravdu všechno!) letovka další letovka zátiší s Rujou, Ríšou a Libošem
   
Liboš a Jarda      

17.10.2005 - test nové motorizace

Tak přeci jen ten dvoučlánek není úplně ono. Po velkých propočtech se mi zdálo že tříčlánek bude to pravé, slušná rezerva výkonu, o fous menší vrtule se nebudou lámat, atd. Jelikož jsem již konečně zakoupil to pravé zařízení na nabíjení vícečlánků i z autobaterky (Schulze LiPoCard) tak jsem provedl testy s tříčlánkem. Místo 2s Kokam 2000HD nastoupila čína - 3s YT2200. Jelikož moje vybavení již čítá kromě otáčkoměru a teploměru i božský HiBox, tak jsem mohl změřit (zatím jen na zemi) jak to vypadá (měření na dva motory, jedna baterka):

  2S kokam 2000HD (15C) 3S YT2200HD (15C)
vrtule APC 9/6 APC 8/6
otáčky 4800 /min 7000 /min
napětí 6.5 V 10.0 V
proud 11 A (6.5A / motor) 17A (8.5A / motor)

Teď čekám na další baterky od Laďáka a snad ještě letos půjdeme do vzduchu i s dvojnásobným výkonem.