Jedním z nejúspěšnějších typů Tupole- vovy konstrukční kanceláře je bombardo- vací Ietoun Tu-22. Je to Ietadlo skutečně vynikajících kvalit a svými parametry - maximální rychlostí 1480 km.h-1, dostu- pem téměř 20 000 m a doletem 7450 km - se řadí mezi nejlepší stroje své kategorie. K STAVB~ (výkres je ve skutečné velikosti): Trup 1 překreslime přes uhlový papir (pozor- z prostorových důvodů je na výkrese trup rozdělen nadvě části) na prkénko tvrdé balsy 5 mm, vyfítneme jej včetně otvorů pro křidlo a VOP Iupenkovou pilkou a obrousfme. Do přední části vetkneme hák 7 pro vystřelování gumou, zhotovený z kusu drátu do výpletu jizdniho kola. Polovinu křidla 2 pfekresllme na tvrdý papir (kresticí čtvrtka, krabice od bot atp.) a vystfihne- me. Podle této šablony pak pravou polovinu kfídla obkreslime na prkénko tvrdši balsy tl. 2 mm, šablonu otočíme spodnf stranou vzhůru a obkreslime i Ievou polovinu. Obě poioviny kffdla vyfizneme, obrousime okraje a pak je k sobě Iehce pfilepime. Slepené kfldlo vybrou- sime do hladka a zaoblrme náběžnou a odtoko- vou hranu. Nakonec kfídlo opět rozlomlme na dvě poloviny, které napřrklad na hrnci s horkou vodou prohneme do profllu podle výkresu. Vodorovnou 3 a svislou 4 ocasní plochu vyffzneme z tvrdšl balsy tl. 2 mm, obrousrme do hladka a zaoblfme náběžné i odtokové hrany. Motor 5 vyfrzneme 2; tvrdé balsy tl. 5 mm a vybrousime do hladka. Podvozkové gondoly 6 vyřlzneme z barsy tl. 2 mm a opět pfebrousime. Z překližky tl. 0,8 mm vyfrzneme dvěvy2;tužení8 předku trupu. Pokud chceme na modelu mrt i tankovací nástavec 9, vyfízneme jej napřrklad z pfekližkytl. 2 mm,skutečný IetounTu-22však Iétá i bez něj. Všechny drly modefu dvakrát nalakujeme čirým nitrolakem; po zaschnutf každý nátěr Iehce pfebrouslme. K zadní části trupu pfilepr- me motor, na nějž po zaschnutf Iepidla nalepl- me SOP. Dbáme, aby všechny tfi drly byly souosé. Na kfídlo přileprme zespodu pOdvozko- vé gondoly. Do výřezu v trupu naneseme Iepidlo a zasuneme do něj obě poloviny kfrdla; ve správné poloze je do zaschnutí Iepidla zajistfme špendliky. Stejnym způsobem zaleprme do vý- řezu v trupu i VOP. Nakonec přilepfme na předek trupu z obou stran vyztužení, pffpadně i tankovacr nástavec. Slepený model nastřfká- me tenkou vrstvou světle šedé barvy. Pohyblivé části, okna atp. (na vykrese tečkovaně) na model narýsujeme frd~ým černým nitrolakem. Na výsostné znaky na kffdle a SOP použijeme nejlépe obtisk, nebo jeVYstř1hneme z obarvené- ho průklepového papfru a na model naleprme. Před zalétávánr(Tl překontrolujeme, zda po, Ioha těžiště přibližně souhlasf s ůdajem na vykrese a model přfpadně vpfedu či vzadu dovážrme olovem nebo plastejínou. Zalétáváme za klidu nebo jen mfrného větru. Většf chyby v klouzavém Ietu odstranrme dováženfm mode' Iu, menšr korigujeme přihýbánfm ocasnfch ploch. Zaklouzaný model vystfelujeme prakem, zhotoveným z pásků gumy nastfrhaných z velo- duše, pod úhlem asi 45° vzhůru, nakloněny do opačné zatáčky, než do ]aké jeseřfzen v klouza- vém Ietu. Model dosahu]e značné rychlosti, proto s nrm Iétáme jen na v~tšfm prostranství a dbáme, abychom ne%ranili přfpadné diváky.