Zásady bezpečného provozu RC modelů

1)      Rádiem řízený model není hračka, může způsobit škodu na majetku nebo zdraví.

2)      Pro rádiem řízené modely jsou vyhrazena určitá kmitočtová pásma, která se dále dělí na jednotlivé kanály. Na těchto pásmech  se ale mohou vyskytovat ještě další uživatelé, například v pásmu 27 MHz to jsou majitelé občanských radiostanic (CB). Modelářské stanice  smějí pracovat v kmitočtových pásmech 27 MHz, 35MHz a 40MHz. Pásmo 35 MHz  je přitom vyhrazeno pouze pro modely letadel.

3)      To, v jakém pásmu naše RC souprava pracuje se dočteme v návodu k modelu, ale především to zcela spolehlivě zjistíme na krytu krystalu. Je to vyjímatelná součástka, obvykle  umístěná na předním panelu vysílače. Bývá na ní uvedeno číslo kanálu a kmitočet, například T59  a  40,785. To znamená, že vysílač pracuje na 59 kanálu v pásmu 40 MHz. Výměnou krystalu ve vysílači a současně v přijímači můžeme zvolit jiný kanál v daném pásmu. Pásmo výměnou krystalu měnit nelze.

4)      Soupravy pracující v jiných kmitočtových pásech se navzájem neruší. Mohou se rušit pouze soupravy pracující ve stejném pásmu, pokud mají stejný nebo blízký kanál.  Při společném provozu  několika vysílačů ale mohou rušit i vysílače na vzdálených kanálech .

5)      Vždy musíme vědět, v jakém pásmu a na jakém kanále náš vysílač pracuje.

6)      Po příjezdu na letiště nebo jinou plochu, kde se  provozují rádiem řízené modely, zjistíme,  na jakých kmitočtových  pásmech  a kanálech pracují vysílače ostatních modelářů. Vyskytne-li se vysílač na stejném nebo sousedním kanálu, dohodneme se s jeho  provozovatelem. Oba vysílače nesmějí být zapnuty současně. Pokud jsme na ploše první, oznámíme číslo svého kanálu dalším příchozím a zjistíme si jejich kanály. Nejsme-li si zcela jisti, jaký máme kanál, raději svůj vysílač ukážeme zkušenějšímu modeláři. Je to lepší než svou neznalostí způsobit škodu.

7)      Jsou-li v současném provozu více než dva vysílače  i na kanálech různých od našeho, zapneme svůj přijímač bez toho, že bychom zapínali také vysílač. Budou-li sebou serva v modelu cukat, může  to být způsobeno rušením, jehož původcem jsou směšovací produkty zapnutých vysílačů. Přijímač vypneme. Nejde o závadu, ale o fyzikální zákonitost. Raději počkáme, až bude jeden  z dalších vysílačů vypnut, a teprve potom startujeme.

8)       Při společném létání se piloti nesmějí rozptylovat na ploše, vzdálenost mezi nimi by neměla být větší než 30 m. Pokud budou piloti rozptýleni, potom přelet našeho modelu nad vzdálenějším vysílačem může skončit havárií. Signál vzdáleného vysílače bude totiž několikařádově silnější než vysílače našeho, a může rušit náš přijímač, i když je na jiném kanále.

9)      Po přistání nebo skončené jízdě či plavbě vypneme přijímač svého modelu a vzápětí svůj vysílač. Vypnutí oznámíme ostatním modelářům.

10)  Vypnutý vysílač uložíme tak, aby jej nemohla zapnout nepovolaná osoba, třeba děti.

Jaroslav Kroufek, RCRevue